Školní
poradenské pracoviště je tvořeno týmem pedagogických pracovníků:
- Ředitelkou
školy a jejími zástupci
- Školní
psycholožkou
- Výchovnou
poradkyní
- Metodičkou
primární prevence
- Kariérovými
poradkyněmi.
Tento
tým ve škole zajišťuje poradenské služby, prevenci rizikového
chování, informační a poradenskou podporu učitelům, žákům a jejich
zákonným zástupcům.
Služby
tohoto týmu se zaměřují především na:
- poskytování
podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- sledování a
vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- prevenci
školní neúspěšnosti,
- kariérové
poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné
volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podporu
vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými
životními podmínkami,
- podporu
vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- průběžnou a
dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření
příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve
škole a školském zařízení,
- včasnou
intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení
všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
- průběžné
vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- metodickou
podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů
ve vzdělávací činnosti školy,
- spolupráci a
komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráci
školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Tyto služby
jsou žákům školy a jejich zákonným zástupcům poskytovány bezplatně.
Základní principy a zásady práce ve škole:
- poradenství a
primární prevence jsou součástí každodenního života v naší škole,
- dobré klima ve
škole, důvěra a pocit bezpečí jsou základními kameny prevence
- klíčovými
osobami a nositeli poradenského a preventivního působení na naší škole jsou
ředitelka školy, výchovná poradkyně, školní metodička prevence, školní psycholožka,
- spolupracujícími
subjekty jsou školská poradenská zařízení a nestátní neziskové organizace v
širokém okolí školy,
- školská
poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická
centra) poskytují metodickou podporu naší škole, zejména školnímu metodikovi
prevence a výchovnému a kariérovému poradci, a intervenci v podobě jak
individuální práce se žáky a rodiči, tak prostřednictvím programů pro celé
třídy,
- neziskové
organizace nabízejí ucelené programy specifické prevence – zejména závislostí, chování
se v kyberprostředí, dopravě a dalších aktuálních problémů různých
věkových skupin žáků, tyto programy naše škola pravidelně využívá,
- při výběru
nabízených programů členové výchovného a preventivního týmu školy pečlivě
zjišťují reference jak o programu, tak i o organizaci,
- při realizaci
programů vycházíme ze zásady, že efektivní působení je takové, které je
kontinuální, promyšlené s jasně definovaným cílem,
- všichni
pedagogové v naší škole si plně uvědomují, že sebepromyšlenější program
prevence nezabrání rizikovému vývoji některých žáků. Potom není v kompetenci
školy problém vyřešit, ale delegovat péči o takového jedince jinam – obvykle
pedagogicko-psychologickým poradnám nebo dalším zařízením, které posoudí další
možnosti péče o takového jedince a škole doporučí konkrétní postup.
„Nedají se
zvládat velké problémy, ale těm malým se dá předcházet!“
Školní psycholožka – Mgr. Michaela Šimanová
Činnosti školní psycholožky:
- Podílí se na vytváření programu
poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně
programu primární prevence.
- Komunikuje s
vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
- Provádí
diagnostiku při vzdělávacích a výchovných problémech žáků.
- Zjišťuje
sociální klima ve třídě.
- Provádí
screening, ankety a dotazníky ve škole.
- Provádí
individuální případové práce s žáky v osobních problémech, zejména konzultace a
vedení.
- Provádí
krizové intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné
zástupce.
- Spolupracuje
při koordinaci preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
- Poskytuje individuální
konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
- Poskytuje konzultace
zákonným zástupcům při vzdělávacích a výchovných problémech dětí.
Výchovná poradkyně – Mgr. Petra Holubová
Činnosti
výchovné poradkyně:
- Vyhledává a
orientačně šetří žáky, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a
připravuje návrhy na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě,
kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou
podpůrného opatření v 1. stupni.
- Zprostředkovává
vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného
nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
- Spolupracuje
se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami.
- Spolupodílí se
na přípravě podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
ve škole, koordinuje poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými
poradenskými zařízeními a koordinuje poskytování vzdělávacích opatření u těchto
žáků.
- Metodicky
pomáhá a zabezpečuje tvorbu a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů
a individuálních výchovných plánů
- Metodicky vede
práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
Metodička primární prevence – Mgr. Petra Šafářová
Činnosti
školní metodičky prevence:
- Zajišťuje koordinaci tvorby, kontroly, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
- Koordinuje a participuje na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
- Metodicky vede činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledává a nastavuje vhodnou podporu směřující k odstranění rizikového chování.
- Koordinuje vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
- Provádí individuální a skupinové práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
- Koordinuje přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
- Koordinuje spolupráci školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
- Kontaktuje odpovídající odborné pracoviště a participuje na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
- Vede a průběžně aktualizuje databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
- Vyhledává a orientačně šetří žáky s rizikem či projevy rizikového chování; poskytují poradenské služby těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťují péči u odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
- Spolupracuje s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participují na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
- Připravuje podmínky pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinuje poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Kariérové poradkyně – Mgr. Petra Krsová a Ing. Bc. Lenka Tichá
Činnosti kariérových
poradkyň:
- Jsou nápomocné při rozhodování o dalším vzdělávaní a profesní cestě žáků.
- Provádí základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků.
- Provádí individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem.
- Podílí se na poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem.
- Spolupracují se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy.
- Zajišťují skupinové návštěvy žáků školy v informačních poradenských střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytují informace žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek.
- Poskytují služby kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
- Spolupracují s organizacemi pomáhajícími při zabezpečování pracovního uplatnění na trhu práce.
- Zapojují se do organizace projektů přibližující žákům prostředky pro uplatnění na trhu práce.
- Předávají informace žákům a zákonným zástupcům o nároku na invalidní důchod, částečné omezení svéprávnosti a poskytují různé kontakty na pomáhající organizace.